Brytyjscy badacze konfrontują mit o uzależnieniu od mediów społecznościowych

Artykuł opublikowany w renomowanym czasopiśmie „PLOS ONE” zaskakuje doniesieniem, że siedmiodniowa abstynencja od używania portali społecznościowych przynosi nieoczekiwane skutki. Efekty te dotyczą przede wszystkim nastroju oraz emocji użytkowników tych platform.

Dwoje specjalistów w dziedzinie psychologii z Uniwersytetu Durham w Wielkiej Brytanii postanowiło przeprowadzić eksperyment na grupie tzw. intensywnych użytkowników mediów społecznościowych. Inspiracją do podjęcia badań były wcześniejsze studia, które sugerowały, że pewne cechy korzystania z mediów społecznościowych mogą mieć charakterystykę typową dla uzależnień. Celem naukowców było sprawdzenie, czy osoby, które codziennie przeznaczają na korzystanie z social mediów znaczne ilości czasu (nawet do 9 godzin), po zaprzestaniu aktywności online będą prezentowały objawy typowe dla syndromu odstawienia. Zaliczałyby się do nich między innymi: niepokój, drażliwość czy fluktuacje nastroju.